Rolul părinților în materializarea potențialului creativ al copilului 3.34/5 (2)
3.34/52

0
2309

Ce este creativitatea?

            Când vorbim de creativitate, primul instinct ar fi acela de a ne gândi la produsele actului creator (picturi, romane, melodii…), dar acestea reprezintă în realitate doar ultima etapă a unui proces complex. Creativitatea poate juca un rol important în toate sferele vieții, facilitând o rezolvare originală și cât mai benefică a diverselor probleme.

            Deși numărul studiilor de specialitate asupra creativității este considerabil și în continuă creștere, încă nu s-a ajuns la o definiție unanim acceptată a acestui concept. Divergența principală se referă la caracterul de generalitate al conceptului de creativitate. Unii experți susțin că ar fi o caracteristică umană generică, în timp ce opozanții susțin că persoanele creative ar fi diferite de oamenii obișnuiți. Dar spre deosebire de acest aspect, majoritatea specialiștilor au căzut de acord în privința delimitării conceptului. Astfel, creativitatea este văzută ca o dimensiune diferită față de inteligență și talent. Un IQ ridicat nu indică și un nivel ridicat al creativității. Din contră, sunt cazuri de artiști celebri cu o inteligență sub medie, cum este considerat a fi cazul lui Andy Warhol. Iar talentul indică posesia unui nivel ridicat de aptitudini și abilități într-un anumit domeniu (literatură, chimie etc.), dar nu implică neapărat un grad ridicat de originalitate sau capacitatea de a demonstra abilități creative în afara unei sfere specifice.

            Creativitatea, așadar, nu este singulară, ea fiind formată dintr-un conglomerat de concepte adiacente:

  • Imaginația: capacitatea de a crea reprezentări sau idei noi;
  • Originalitatea: abilitatea de a oferi idei și produse care sunt noi și neobișnuite;
  • Productivitatea: abilitatea de a genera o mare varietate de idei prin intermediul procesului de gândire divergent;
  • Rezolvarea de probleme: aplicarea cunoștințelor și imaginației într-o situație specifică.

            Toate aceste elemente conturează aspectul de nonconformism al creativității care se poate manifesta prin neacceptarea sau chiar prin rebeliunea împotriva unor standarde general acceptate. Iar această atitudine este predispusă să fie întâmpinată cu opoziție din partea adulților (părinți, profesori), fiind privită ca o amenințare la adresa autorității. De aceea, copiii cu un potențial creativ crescut au tendința de a fi percepuți ca dificili. În astfel de cazuri se recomandă centrarea atenției pe elementele creativității (imaginație, originalitate, productivitate, rezolvarea de probleme), deoarece specificitatea acestora le face mai ușor de recunoscut decât conceptul mai general de creativitate.

Creativitatea la copii

            Deși abordarea creativității în cazul copiilor prezintă numeroase dificultăți, experții au elaborat o serie de sugestii pentru a facilita acest lucru:

  • Adoptarea unei abordări mai generale, „democratice”;
  • Evaluarea originalității produselor actului creator, care se poate compara cu standardul specific etapei sale de dezvoltare a copilului;
  • Centrarea atenției mai degrabă pe procesul creativ decât pe produsul final al acestuia.

Dezvoltarea creativității

            Mecanismele exacte ale dezvoltării creativității nu au fost încă identificate cu precizie, însă numeroasele studii dedicate acestei teme ne apropie de înțelegerea actului creator. Majoritatea teoriilor identifică un potențial creativ înalt în perioada copilăriei, care însă nu supraviețuiește neapărat tranziției la perioada adultă. De exemplu, Meador aduce date concrete care să susțină această supoziție, scorurile testelor de gândire divergentă (ce favorizează creativitatea) ilustrând un declin în perioada intrării la grădiniță, în pragul vârstei de 5, 6 ani. Însă, Runco subliniază faptul că tendințele studiilor longitudinale arată perioade recurente de discontinuitate pe parcursul vieții. Din punctul lui de vedere, acest rezultat s-ar datora faptului că anumite trăsături și talente se dezvoltă în etape diferite și sunt supuse influenței mediului și oportunităților ivite în viața individului. 

Stimularea creativității

            Copilăria oferă terenul cel mai fertil pentru stimularea creativității. Prin utilizarea unor tehnici simple cum ar fi citirea unor povești, jocul sau glumele, părinții pot sădi semințe de ale căror roade copilul se va putea bucura tot restul vieții.

1. Calea poveștilor

            Probabil cea mai frecvent întâlnită metodă de stimulare a creativității este citirea poveștilor de către părinți, care în mod tradițional are loc seara, înainte de culcare. Angajarea copilului într-o lume fantastică atinge în principal capacitatea sa de a vizualiza, ajută la dezvoltarea imaginației și a capacității sale de a rezolva probleme. Pe lângă avantajele aduse pe plan cognitiv, nu sunt de neglijat nici cele de pe plan emoțional, care favorizează consolidarea relației dintre copil și părinți și conturarea unor amintiri plăcute care vor evoca un aer de nostalgie în perioada adultă.

            Dacă vă simțiți inspirat și aventurier, vă propunem să folosiți tehnica perspectivelor multiple. Folosiți-vă de o poveste îndrăgită sau încercați să compuneți chiar dumneavoastră una și prezentați-o din perspectiva diferitelor personaje. Astfel va fi stimulată capacitatea copilului de a vedea și de a accepta mai multe perspective.

            O altă modalitate inedită de a implica literatura în viața copiilor este prin formarea unui cerc de literatură cu alte familii. Astfel, se pot roti locațiile în care să se desfășoare întâlnirile săptămânale și părinții se pot implica în funcție de timpul disponibil. Se pot alege împreună cărți potrivite vârstei copiilor participanți, pe baza cărora, mai apoi, se vor formula întrebări și derula discuții. Jocurile de rol, prin care copiii își pot însuși rolul unor personaje oferă un nou prilej de a-și dezvolta creativitatea prin încurajarea improvizației, pășind astfel dincolo de tiparul poveștii.

2. Stimularea gândirii divergente

            O altă tehnică simplă dar eficientă pe care o pot pune în aplicare părinții este aceea de a prezenta copilului un obiect comun (cum ar fi o furculiță) și de a-l provoca să enumere un număr fix (10, 15) de moduri de a-l utiliza. Se recomandă fixarea unui număr pentru a oferi copilului un țel cuantificabil spre care să aspire. Desigur, cu cât cifra este mai ridicată, cu atât exercițiul devine mai solicitant. Veți putea observa cum, la început, acesta va enumera utilizarea comună a obiectului (folosirea furculiței pentru a mânca), dar va epuiza repede primele sale imagini mentale (care sunt cele mai comune reprezentări ale unui obiect) și se va uita în cameră pentru a găsi indicii pentru răspunsuri noi. Dacă mediul prezintă o varietate generoasă de obiecte care să antreneze diferite simțuri, pista de noi soluții se va ramifica și mai mult pornind de la imaginea clasică a obiectului central (furculița). Studiile au arătat că tendința de a căuta stimuli în mediul înconjurător este o modalitate creativă de rezolvare a problemelor. Acest exercițiu simplu, prin trecerea dincolo de utilizarea comună a unor obiecte, antrenează o serie generoasă de abilități cum ar fi crearea de noi legături, găsirea unor soluții inovatoarea și vizualizarea. Pe scurt, ajută la expansiunea limitelor imaginației copilului.

3. Călătoria imaginară în timp și spațiu

            Tehnicile de stimulare a creativității pot antrena simultan mai multe arii. De exemplu, părinții pot provoca copilul la un exercițiu de imaginație prin plasarea acestuia într-o altă epocă și/sau țară (Cum ar vindeca un pacient bolnav dacă ar fi medic în Egiptul antic?). Astfel, este stimulată și puterea imaginativă și curiozitatea, copilul fiind motivat să caute informații despre tema întrebării.

4. Umorul

            Începând cu anii 1950, au fost conduse diferite studii care urmăreau relația dintre umor și creativitate, care au ajuns la concluzia cum că oamenii mai amuzanți au tendința de a fi și mai creativi. De pildă, s-a observat o creștere semnificativă a rezultatelor la teste standardizate de creativitate prin expunerea candidaților la o atmosferă „jucăușă” înainte de probă. În plus, glumele pot detensiona considerabil situațiile, contribuind astfel la crearea unui mediu securizant și favorabil creativității. Așadar, cultivarea simțului umorului la un copil prin citirea unor povești cu un substrat de umor și cu personaje amuzante, cum ar fi Păcală, poate avea numeroase efecte benefice pe termen lung.

5. Implicarea în activități fizice

            Sportul este adesea perceput ca un rit de trecere în perioada copilăriei. Cert este că beneficiile aduse de implicarea în activități sportive se întind pe mai multe sfere, de la interacțiunea socială la dezvoltarea abilităților cognitive. Conform studiilor de specialitate, activitatea fizică ajută la stimularea creativității mai ales dacă aceasta are loc într-un mediu informal. Motivul pentru care acest mediu se dovedește a fi atât de benefic este că acordă copiilor libertatea de a-și crea propriile reguli și de a se autoguverna. De asemenea, aceștia sunt puși în situația de a-și rezolva problemele și conflictele personale singuri.

6. Crearea unei identități de supererou

            Toți copiii sunt fascinați de eroii cu superputeri care populează animațiile și poveștile. Părinții pot să își ajute copilul să-și descopere propria identitate și abilitate de supererou creând astfel o nouă și fascinantă dimensiune de joc pentru acesta. Aceștia ar putea începe prin găsirea unui nume, inventarea unui logo și prin a-l ajuta chiar și la crearea unui costum. Contribuția sa la toate aceste dimensiuni îi va stimula imaginația și originalitatea, invitându-l să-și creeze propriul univers magic.

Blocaje

            Probabil cea mai mare amenințare a creativității o reprezintă frica de eșec. Pentru a asigura condiții favorabile stimulării creativității este recomandată normalizarea eșecului încă din perioada copilăriei. În caz contrar există riscul dezvoltării unei anxietăți legată de acesta care ar fi parazitară actului creator.

 

            În concluzie, perioada copilăriei se dovedește a fi momentul oportun de a favoriza dezvoltarea creativității. Exercițiile prezentate mai sus sunt doar o parte din paleta colorată de activități care pot fi folosite de părinți în acest sens. Acestea au fost selectate atât pentru ușurința cu care pot fi aplicate dar și pentru a reprezenta diversitatea modelelor. Indiferent de activitatea aleasă, este important de observat că aceasta va reprezenta și o nouă oportunitate pentru părinți de a petrece mai mult timp cu copiii lor, de a deveni mai apropiați și de a construi amintiri împreună.

 

Articol scris de Maria Măgurean, Liceunet (https://liceunet.ro/home)

https://www.facebook.com/liceunet/?fref=ts

 

Bibliografie

Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and Creativity in Childhood. Journal of Russian and East European Psychology, vol. 42, no. 1, January–February 2004, pp. 7–97.

http://lchc.ucsd.edu/MCA/Mail/xmcamail.2007_07.dir/att0503/Vygotsky__Imag___Creat_in_Childhood.pdf

Adams, K. (2005). The Sources of Innovation and Creativity. A Paper Commissioned by the National Center on Education and the Economy for the New Commission on the Skills of the American Workforce.

http://www.fpspi.org/pdf/innovcreativity.pdf

Bowers, M.T., Green, B.C., Hemme, F., Chalip, L. (2014). Assessing the Relationship Between Youth Sport Participation Settings and Creativity in Adulthood.

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10400419.2014.929420

Gomez, J.G. (2007). What Do We Know About Creativity? The Journal of Effective Teaching, Vol. 7, No. 1, 2007 31-43.

http://www.uncw.edu/jet/articles/vol7_1/Gomez.pdf

Penke, L. (2003). Creativity: Theories, Prediction, and Etiology. Diploma Thesis for the Final Examination in the Department of Psychology of the Faculty for Psychology and Sports Sciences at the University of Bielefeld.

http://www.larspenke.eu/pdfs/Penke_2003_-_Creativity.pdf

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent