Legatura scoala – familie – comunitate, factor hotarator in asigurarea reusitei scolare

0
958

Legatura familie – scoala – comunitate reprezinta un continuum, o relatie de interedependenta in care fiecare dintre elemente consituie o proiectie pe scara mai mica a celoralalte, bazandu-se in acelasi timp pe celelalte. Astfel, orice esec, orice inconsecventa, orice ruptura la nivelul uneia dintre ele se va reflecat si in celelalte. Drept exemplu o familie care trece printr-un divort, o familie dezorganizata va forma copii care tind sa aiba anumite comportamente agresive, sa spunem. In cazul in care acestea nu reusesc sa fie oprite la nivelul familiei, ele se vor reflecta neindoielnic la nivelul scolii si se vor rasfrange mai apoi in comportamente agresive in comunitate.
Urmand acelasi model, o decizie care priveste comunitatea, cum ar fi cea de integrare a persoanelor cu handicap se va  resimti atat la nivelul scolii cat si la nivelul familiilor care fac parte din comunitatea respectiva.

Drept consecinta, este imperios necesar ca cele trei elemente implicate in aceasta relatie, cele trei elemente ale acestui continuum sa se completeze si sa se sprijine reciproc, fiecareia dintre ele revenindu-i roluri foarte bine determinate.

    Astfel, ROLUL FAMILIEI in cadrul acestei legaturi se refera la:
•    asigurarea unui climat sigur, propice dezvoltarii fizice si emotionale a copilului;
•    oferirea unei baze disciplinare (“cei 7 ani de-acasa”);
•    asigurarea unei baze de valori solide, pe baza carora sa poata opera si scoala;
•    extrapolarea in mediul familial a cunostintelor dobandite la scoala;
•    crearea unei continuitati intre cunostintele acumulate la scoala si comunitate prin actiunile intreprinse cu copiii la nivelul comunitatii;
•    modelarea copiilor in spiritul tolerantei, a acceptarii diferentelor.
    
    ROLUL SCOLII se va concretiza in:
•    oferirea unui cadru stabil, nediscriminatoriu, nonabuziv de invatare;
•    asigurarea unei bune pregatiri prin personal format, specializat;
•    stabilirea continuitatii dintre cunostinte si aplicarea lor (rolul scolii fiind acela de a pregati elevi pentru a se adapta mai bine realitatii, nu numai unei realitati abstracte);
•    suprinderea problemelor/ dificultatilor de invatare/ adaptare ale elevilor si acordare de sprijin in solutionarea lor;
•    informare.
    
    ROLUL COMUNITATII va viza:
•    sprijinirea scolii si familiei in exercitarea rolurilor lor;
•    crearea cadrului de desfasurare in siguranta a rolurilor familiei si scolii;
•    anticiparea si sprijinirea familiilor (in special a familiilor defavorizate sau cu copii cu CES) si a scolii (prin parteneriate, organizarea de activitati care sa antreneze spiritul civic);
•    crearea de modele la nivelul comunitatii care sa vina in completarea cunostintelor, competentelor, valorilor promovate de scoala si/ sau familie.

    Daca la modul teoretic lucrurile par bine asezate, in practica, ele intampina foarte multe dificultati, existand fragmentari intre toate segmentele acestei relatii.
    Astfel, doar daca ar fi sa ne oprim atentia asupra invatamantului integrativ, in vreme ce se considera ca familia asteapta prea mult din partea scolii, scoala, prin personalul sau si-ar dori sa primeasca doar elevi, cuminti, sanatosi si frumosi. In acelasi timp nici comunitatea nu se implca nici ea foarte mult in formarea unei constiinte publice din acest punct de vedere (prin informare, pregatirea unor profesionisti in domeniu, etc.), asteptand mai degraba ca lucrurile sa se aranjeze de la sine.
    Prin umare, pentru ca viitorii nostri elevi, copii sau cetateni sa creasca si sa se dezvolte frumos intr-o societate sanatoasa este necesar sa se imbunatateasca schimburile si comunicarea intre fiecare dintre elementele relatiei in discutie.
    Este la fel de important tot in acest sens ca fiecare sa isi asume propriul rol si propriile responsabilitati fara a se mai incerca gasirea vinovatilor de o parte sau de alta, fapt care nu ar face decat ca lucrurile sa ramana pe loc.
    In acest sens, am elaborat un set se modalitati de imbunatatire a relatiilor dintre familie, scoala si comunitate pe care le vom  prezenta in continuare.

    MODALITATI DE IMBUNATATIRE A RELATIILOR DINTRE FAMILIE, SCOALA, COMUNITATE
•    O mai mare implicare a fiecareia dintre parti– prin asumarea reponsabilitatilor aferente. Probleme sunt si vor fi intotdeauna de fiecare parte, insa miza este mare, anume chiar copiii nostri, si nu ne putem permite sa o plasam in continuu de la unii la altii.
•    Sporirea transparentei– De obicei, schimburile de informatii se fac la nivel restrans. Doar daca luam in discutie din nou invatamantul integrat, este important ca parintii sa aiba cunostinta de noile strategii in acest  sens si comunitatea ar fi important sa isi aduca aportul prin informare, realizarea de spoturi de promovare, etc., chestiuni care ar avea un scop pregatitor. Altfel, din nefericire, ne propunem schimbari europene cu mentalitati romanesti, lipsite de toleranta, putere de acceptare.
•    Oferirea de modele de implementare a unor astfel de metodologii care au avut succes si asigurarea perfectionarii unor specilisti care sa ghideze procesul.
•    Realizarea de parteneriate intre scoli, pentru schimburi de experienta, precum si de parteneriate intre diferite insitutii si scoala.
•    Organizarea de lectorate cu parintii, pe diferite teme, atat la nivelul comunitatii cat si la nivelul scolii.
•    Promovarea schimbarilor vizate prin afise, realizarea de documentare, spoturi, etc.
•    Gandirea schimbarilor in pasi, cu acordarea unui timp de gratie pentru adaptare la noile norme.
•    Asigurarea unei informari solide si transparente, accesul la informatie trebuind sa fie facil, deschis.

Autor: Clara RUSE

 

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent