Leadership –Drumul din bibliotecă la actiune! Contractul cu tine însuți. Episodul 2

0
559

În primul episod am notat 5 reguli pe care ar fi util să le conţină contractul cu tine însuţi în momentul în care primeşti o responsabilitate managerială:

1. Reuşitele ca şi Nereuşitele sunt ale tuturor.

2. Spune Da iniţiativelor individuale.

3. Respectă-ţi promisiunile.

4. Nu bârfi.

5. Fii modest

Urmează alte 5 reguli a căror funcţionalitate am observat-o la managerii autentici.

6. Stăpâneşte-ţi emoţiile.

Da, eşti îngrijorat în legătură cu rezultatul ofertei trimise! Da, eşti supărat că răspunsul la mailul cu bugetul propus s-a întors năpârlit şi şchiopătând! Da, când ai ieşit pe uşa dimineaţa te-a însoţit şi cana de cafea a soţiei care plângea de mama focului! ŞI?

Echipa ta nu poate sta concentrată la muncă dacă tu îţi expui vocea, de la tenor la mezzosoprana şi muşchii ca Bruce Lee – că tot îl comemorăm zilele acestea.

Ce obţii dacă respecţi această regulă?

O atitudine matură, echilibrată – transmite celorlalţi că eşti stăpân pe situaţie, că ştii ce e de făcut – pentru tine, pentru angajaţi, pentru organizaţie. Soluţiile vin din analiza calmă a stării de fapt şi din deciziile luate la rece. Calmul tău transmite celorlalţi că se pot încrede în tine, că eşti o persoană cu un comportament predictibil. Nu degeaba a apărut expresia ”calm regesc”! E nobil! Comportamentul acesta aduce după sine apropierea de oameni, căldură relaţiilor, deschiderea celorlalţi spre a comunica cu tine şi bunele şi relele muncii lor. Asta şi vrei, da?

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă?

Neuronii oglindă funcţionează perfect şi la colegii tăi! Vei transmite îngrijorare, tensiune, supărare, furie, nesiguranţă – toate ingredientele pentru atingerea target-ului şi pentru depăşirea acestuia!!!

Cine poate suporta un şef mereu irascibil? Cum poţi să ceri celorlalţi să se comporte ca nişte adulţi când tu nu ai reprezentarea termenului în manifestările proprii? Ştim că stresul dispare doar când murim. Cu toate acestea, este în puterea fiecăruia să-i controleze evoluţia. În mai toate fişele posturilor scrie: rezistenţă la stres! Cum demonstrezi asta? Când eşti ”în clocot” eşti, mai degrabă, orientat spre a distruge nu spre a construi. Ce distrugi? Pe tine! Pe ceilalţi!

În momentele de furie spui cuvinte care jignesc – colegii nu le uită, tu vei regreta

În momentele de furie spui minciuni – colegii nu le uită, tu vei regreta

În momentele de furie faci gesturi urâte – colegii nu le uită, tu vei regreta

În momentele de furie iei decizii greşite – nimeni nu uită, tu vei regreta

În momentele de furie nu auzi părerea celorlaţi – cui îi pasă?, tu vei regreta

În momentele de furie plângi – cui îi pasă, tu vei regreta

În momntele de furie îţi expui slăbiciunile în faţă celorlalţi – ceilalţi le vor folosi, tu vei regreta

În momentele de furie te îmbolnăveşti – cui îi pasă?, tu vei regreta

Emoţiile sunt intime. Păstreză-le doar pentru ţine. E în folosul tuturor.

7. Dăruieşte.

Atunci când ne angajăm, cu toţii ne exprimăm dorinţa de a avea un şef înţelegător. Pare aşa un lucru de irealizabil! În accepţiunea generală este conturat managerul care pretinde, impune, are toane, pedepseşte.

Tu ţi-ai propus să fii un leader diferit. Ai ales să fii respectat şi nu temut. Poţi realiza dezideratul acesta dăruind.

Dariueste:

– Explicaţii şi argumente.

În loc să spui: ”faci raportul acesta pentru că aşa spun eu!”, poţi spune ”dacă avem raportul vom şti foarte clar rezultatele vânzărilor pe trimestrul acesta”. Foloseşte dacă/atunci în propoziţia prin care ceri ceva. Astfel colegii vor înţelege sensul muncii lor şi rezultatul la care tu te aştepţi.

– Sprijin, ajutor, mentorat, coaching.

După ce ai dat o sarcina, întreba dacă angajatul a înţeles ce are de făcut şi dacă are toate resursele pentru a duce treaba la bun sfârşit. În cazul în care îţi spune că are nevoie de sprijin, găseşte o formă prin care îl poţi sprijini. Atenţie: nu-i faci tu treaba sau îl delegi pe alt coleg să o rezolve, ci îl susţii să înveţe să se descurce singur. Fii mentorul lui, pune-i întrebări prin care să-l determini să acţioneze.

– Admiraţia ta

celor care au rezultate bune, sunt deştepţi (uneori geniali). Poţi fi invidios, orgoliul tău poate să nu admită ca un subordonat să aibă idei briliante. Reţine că o echipa este eficientă dacă membrii ei sunt de calitate, nu numai tu. Dacă ar fi aşa ar trebui să munceşti cât pentru toţi. Fii deschis şi învaţă de la cei care ştiu mai mult ca tine. Să spui ”nu ştiu” cu onestitate şi să-ţi arăţi dorinţa de a învaţă este admirabil.

– Iertarea ta

celor care au făcut o greşeală. O greşeală! Acordă a doua şansă, nu purta ranchiună, nu fi răzbunător. Ştiu că doreşti ca oamenii din echipa ta să fie perfecţi. Nimeni nu este. Nici tu! Mai degrabă poartă o discuţie cu ”pârâtul”, află ce s-a întâmplat şi găsiţi, împreună, o modalitate prin care greşeala să nu se mai repete. Ar fi bine că feedback-ul negativ să-l acorzi între patru ochi. Şi acesta este un dar!

– Un comportament prietenos.

Poţi aduce tu cafeaua într-o dimineaţă. Poţi cumpără tu covrigii pentru un prânz. Uneori, poţi să te ridici şi să mergi tu către biroul colegilor pentru a vorbi cu ei, nu doar să-i chemi mereu la tine. Poţi saluta primul. Poţi organiza mici petreceri pentru a sărbători un succes. Poţi spune ”la mulţi ani!”. Sunt gesturi mărunte cu impact major. Îi vei face pe colegi să se simtă OAMENI nu doar numere matricole folosite pentru capacitatea lor de producţie. În spatele oricărui rol din organizaţie stă un suflet. Atinge-l!

Ce obţii dacă respecţi această regulă?

O atmosferă prielnică muncii. Subordonaţi care vin fericiţi la birou aşteptându-se şi la momente plăcute din partea celui care le este manager. Oricâte tipuri de personalitate ar avea subordonaţii tăi, vor fi încântaţi să primească ”darurile” tale. Legea compensaţiei ne învaţă că dăruind – primeşti.

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă?

E atât de uşor să ai un comportament care să-i intimideze pe cei din jur! Fii conştient că gesturile tale ”tiranice” au un efect distructiv mult mai profund decât cel imaginat de tine. Dacă vei alege să sărbătoreşti Crăciunul cu şefii de la celelalte servicii, într-un birou alăturat iar subordonaţilor tăi omiţi să le spui măcar ”sărbători fericite”, poţi să ştii că ei vor simţi indiferenţă, umilinţă, ură, invidie, abandon – atâtea sentimente câţi colegi ai. Rişti să pierzi respectul şi loialitatea angajaţilor.

8. Mandatul moral.

Să-ţi exprimi mereu părerea negativă despre firmă, şefi şi strategia lor, este ca şi când ai spune subalternilor că circulă cu un avion stricat iar în carlingă este un pilot fără licenţă.

Ca manager vei promova şi susţine viziunea organizaţiei tale, implicit a superiorilor tăi. Acest comportament îl vei avea atât faţă de subordonaţii tăi, cărora le vei explica şi justifica deciziile bordului, cât şi faţă de mediul exterior – partenerii de afaceri. Încrederea în politicile firmei trebuie să răzbată din cuvintele şi acţiunile tale. Să acuzi, să critici, să ironizezi starategiile companiei este imoral, lipsit de loialitate.

Deasemenea, alege să-ţi ”aperi” subordonaţii în faţă celor care nu fac parte din echipa ta. Rufele murdare se spală în familie. Dacă se dovedeşte că au greşit, vorbeşte cu ei în particular. Astfel vor simţi faptul că nu-i trădezi.

Ce obţii dacă respecţi această regulă?

Cu cât te afli mai sus pe scara ierarhică a unei companii, cu atât încrederea ta în viabilitatea firmei se răspândeşte mai multor angajaţi. Loialitatea faţă de angajator, tocmai prin faptul că tu o afişezi, va fi multiplicată la nivelul angajaţilor. Oamenii îşi dezvoltă potenţialul şi competenţele în momentul în care cunosc scopul muncii lor şi cred în atingerea acestuia. Susţinând politicile companiei, susţii motivaţia fiecărui angajat de a lucra pentru aplicarea acestora şi dorinţa clienţilor de a colabora cu firma ta. Susţinând colegii din echipa pe care o conduci, pe tine te susţii.

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă?

Integritatea ta va fi pusă în discuţie! Dacă tot faci parte dintr-o firma în care, fiind leader, se presupune că ai un cuvânt de spus – de ce să nu îl spui direct şi profesionist? De ce să vorbeşti pe la spate? Atitudinea ta mereu contrară organizaţiei şi şefilor va aduce cu sine întrebări referitoare la :

profesionalismul Tău: dacă treaba nu merge bine, înseamnă că şi tu eşti nepregătit;

capacitatea Ta de a fi un bun manager: dacă profitul scade, înseamnă că nu-ţi coordonezi bine echipa;

asumarea responsabilităţii Tale: arunci pisica în curtea celorlalţi – tu eşti basma curată?;

loialitatea Ta: ”A alungat toţi clienţii! Poate lucrează pentru concurenţă?!”

Trivială sau nu, întrebarea pe care o poţi auzi în scurt timp este: ”Tu, de la cine-ţi încasezi banii?”

9. Fii obiectiv şi nepărtinitor.

Angajaţii se aşteaptă ca tu să foloseşti măsuri egale în aprecierea gesturilor lor. Împarte cu justeţe şi transparent: laudele, criticile, sancţiunile, bonusurile. Chiar şi volumul de muncă încearcă să-l împărţi echitabil.

Uneori subalternii sunt ca nişte copii care caută atenţia ta. Dacă petreci mai mult timp cu o anumită persoană, ceilalţi se vor simţi ignoraţi. Dacă ceri păreri doar unora, vei obţine în ceilalţi un sentiment de inutilitate.

În situaţia în care apare un conflict în echipa ta, ascultă toate părţile implicate şi decide ”verdictul” logic, lipsit de partipriuri. E necesar să fii asemenea regelui Solomon!

Ce obţii dacă respecţi această regulă?

Angajaţii vor şti că fiecare membru al echipei este tratat în acelaşi mod. Ştiu că greşeala este sancţionată iar rezultatul pozitiv este recompensat. Vei obţine încrederea celorlalţi în capacitatea ta de discernământ, ştiindu-se că deciziile tale sunt rodul unei analize urmate de un feedback echidistant. Colegii se vor simţi inspiraţi să-şi dorească autoperfecţionarea pentru a atrage aprecierile tale.

Corectitudinea şi echidistanţa vor duce la anihilarea tensiunilor din cadrul colectivului. Vor dispărea invidiile, ranchiuna, desconsiderarea.

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă?

Colegii nu vor şti niciodată să deosebească binele de rău. Se vor ivi centre de ”influenţă” informale în jurul persoanelor percepute de colectiv ca fiind favoritele tale. Astfel, se va instala un comportament reactiv din partea ”outsider”-ilor şi unul de vedetism din partea ”favorizatior”.

Vei avea un colectiv dezbinat, nefocusat unitar asupra obiectivelor. ”Dezbină şi condu” nu este calea!

10. Fii exemplu pozitiv.

Cu siguranţă ştii ce ţi-ai dori de la subordonaţii tăi. Deasemenea, ştii cum ai vrea să fie şefii tăi.

Întocmeşte o lista cu aşteptările tale de la fiecare treaptă ierarhică. Încep eu lista:

Să fie buni profesionişti

Să fie creativi

Să fie energici

Să fie pozitivi

Să fie punctuali

Să-şi exprime deschis părerile

Să fie buni coechipieri

Acordă-ţi câteva minute şi completează lista cu toate cele pe care tu le consideri necesare pentru a obţine rezultate notabile. Pasul următor este să treci la persoana întâi singular fiecare afirmaţie: să fiu bun profesionist, să fiu creativ,…!

Întrebă-te dacă eşti deja tu aşa cum pretinzi celorlalţi să fie. Dacă răspunsul este DA – păstrează-ţi starea, dacă răspunsul este NU – lucrează cu tine.

Ce obţii dacă respecţi această regulă?

Fiind ”omul potrivit la locul potrivit” vei avea întotdeauna autoritatea necontestată de a pretinde celorlalţi un comportament adecvat. Vei putea să-ţi priveşti cu seninătate colegii atunci când este necesar să aplici o sancţiune, ştiind că replica: ”şi tu faci la fel” nu are cum să apară. Pornind de la tine, BINELE se răspândeşte la nivelul întregului colectiv. Din respect şi admiraţie pentru tine, colegii vor căuta să-ţi fie asemenea.

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă?

Am întâlnit un ”leader” care era altfel decât ar fi trebuit să fie! Competenţele profesionale nu făceau faţă cerinţelor, abilităţile de manager erau SF, calităţile umane se opreau la răspunsul pe care îl dădea la salut. Totuşi, exista funcţia! Chiar dacă, în faţă, colegii aveau un comportament politicos, pe la spate, nu conteneau cu bârfele. Ce era absolut straniu: omul acesta simţea care este părerea celorlalţi despre el. Asta îl făcea să devină şi mai retras şi inadmisibil de permisiv cu oricine greşea. Extrem de rar îşi spunea părerea şi atunci cu un soi de sfială şi pe un ton nepotrivit. Ţi l-ai dori că şef?

Brief:

1. Reuşitele ca şi Nereuşitele sunt ale tuturor.

2. Spune Da iniţiativelor individuale.

3. Respectă-ţi promisiunile.

4. Nu bârfi.

5. Fii modest.

6. Stăpâneşte-ţi emoţiile.

7. Dăruieşte.

8. Mandatul moral.

9. Fii obiectiv şi nepărtinitor.

10. Fii exemplu pozitiv.

Poate aveţi deja lecturate cărţi despre leadership. Carnegie, Covey, Maxwell, Elliot, Goleman. Numiţi voi autori ale căror lucrări sunt repere în acest domeniu. Ce am făcut eu în acest articol a fost să privesc către managerii pe care i-am cunoscut şi care, prin comportamentul lor, au reuşit sau nu să fie leaderi autentici. Concluziilor mele le puteţi adăuga propriile principii şi valori astfel încât contractul cu voi înşivă să va aducă rezultatele şi reputaţia nazuite.

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent