Leadership –Drumul din bibliotecă la actiune! Contractul cu tine însuți. Episodul 1

0
588

Ai semnat contractul de muncă pe care scrie ceva ce ţi-ai dorit de ani.

În sfârşit conduci un grup de oameni. Ei sunt cei alături de care, desigur, vei atinge Everesturi de performanţe şi profit. Poate că eşti genul de personalitate care se bazează pe reacţii spontane şi-ţi spui că vei şti tu să te descurci în orice situaţie fi-va să apară cu viitorii tăi subordonaţi sau, poate că eşti un tip uman care studiază, culege informaţii, analizează şi îşi decide comportamentul adecvat. Oricum ai fi, este în sprijinul tău să-ţi întocmeşti şi un contract cu tine însuţi. Un contract conţinând principii după care te vei ghida pentru a deveni omul pe care ceilalţi să-l accepte, urmeze, respecte.

În continuare vei citi 10 reguli comportamentale care să te inspire pentru apropierea de colectivul pe care îl conduci. Astăzi, primele 5:

1. Reuşitele că şi Nereuşitele sunt ale tuturor. Nu-ţi asuma succesele colectivului şi nu pune eşecurile doar în responsabilitatea celorlalţi.

Ce obţii dacă respecţi această regulă? Oamenii vor învăţa că fac parte dintr-o echipa în care munca fiecăruia este importantă. Angajaţii vor conştientiza că modul în care se achită de o sarcină poate să însemne diferenţa dintre câştig şi pierdere. Mai mult ca atât, asumându-ţi oricare tip de final, cu plus sau cu minus, vei arăta angajaţilor că eşti parte din stup şi nu un ”bondar” poftind doar la miere.

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă? Ceilalţi vor învăţa repede că nu eşti o verigă în lanţul echipei. Ştiind că nu-ţi asumi responsabilitatea nereuşitei se vor feri să-ţi spună lucrurile care nu merg bine pe parcursul desfăşurării unui proiect. Te vor considera arivist şi, încet- încet, te vor izola.

Dacă te împăunezi cu reuşitele echipei tale spunând: ”Eu am obţinut aceste rezultate fabuloase!”, atunci când fiecare om a avut partea sa de contribuţie, vei obţine demotivarea angajaţilor şi neîncrederea în capacitatea lor de a munci. În ce te priveşte, vei avea o echipa care să nu te mai ajute să te lauzi a doua oară. Dacă nu te izolează chiar ei, te vor exclude superiorii.

2. Spune Da iniţiativelor individuale.

Ce obţii dacă respecţi această regulă? Colegii sunt încurajaţi să participe deschis şi creativ în activităţile echipei. Vor învaţa că ideile lor nu sunt criticate din capul locului ci sunt ascultate şi analizate. Procedând astfel vei avea coechipieri proactivi şi responsabili. Mai multe idei înseamnă mai multe soluţii. Numeroase firme dau sume mari pentru a cumpăra o idee. Sporeşte această dorinţă a oamenilor de a fi inteligenţi şi ascultaţi. Decizia, de DA sau NU, o vei lua după ce analizezi propunerea făcută. Pasul 1 este să asculţi! Pasul 2 este sa dai sentinta!

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă? Neîncrederea în profesionalismul lor, reactivitatea, pasivitatea. ”De ce să mai vorbesc? Oricum nu sunt ascultat!”. La întrebările tale: ”Care sunt părerile voastre? Cum să procedăm acum?”, vei primi un singur răspuns, şi acela nonverbal: o ridicare de umeri şi privirea în pământ.

3. Respectă-ţi promisiunile.

Ce obţii dacă respecţi această regulă? Mi-ar plăcea să vă amintesc aici despre GENTLEMEN’S AGREEMENT. Chiar dacă nu toate discuţiile purtate cu cei din colectiv sunt scrise şi arhivate, puteţi, prin simpla respectare a cuvântului dat, să obţineţi încrederea colegilor. Veţi fi ”un om de cuvânt”, respectat ca atare şi căruia i se va răspunde similar.

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă? Va invit să va imaginaţi că auziţi următoarele fraze: ”- Mă duce cu vorba de două luni. Când îi amintesc ce mi-a promis îmi spune că nu am auzit eu bine. – Şi mie mi-a făcut la fel! Mi-a spus că-mi dă o zi liberă pentru orele lucrate peste program toată luna, şi acum, când am nevoie să merg să-mi înscriu copilul la şcoală, îmi zice că nu are cum să facă asta!”

Pe lângă aceste discuţii care va vor induce supărare si nervi, veţi obţine colegi care ştiu că pentru efortul lor suplimentar nu primesc nicio recompensă. Tensiunea va fi prezentă în relaţie, bârfele vor lua locul discuţiilor profesionale. Apropo de bârfe:

4. Nu bârfi.

Ce obţii dacă respecţi această regulă? Cum ştiţi deja, leader-ul impune, prin comportamentul sau, reguli de conduită pentru întreg colectivul. Colegii vor şti că nu-i ascultaţi atunci când vin cu clevetiri despre alţii, că preferaţi să ascultaţi ambele părţi implicate în conflict, că decizia o luaţi transparent şi nepărtinitor. Procedând aşa, şuşotelile vor fi înlocuite de dialoguri deschise, raţionale, bazate pe ”win – win” şi nu ”care pe care”. Puteţi răspunde dorinţei de a şti mai multe despre angajaţi conversând direct cu ei.

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă? Cuibul de vespi? Desigur! Angajaţii vor trăi cu suspiciune unii faţă de alţii. Spiritul de echipa va fi şubrezit de neîncredere. Cei ale căror bârfe le asculţi vor consideră că sunt îndreptăţiţi să-ţi ceară şi favoruri. Timpul de muncă va fi folosit pentru ”ultimile ştiri” şi nu pentru acţiunile concrete ale job-ului. Total neproductiv? Aşa e?

5. Fii modest.

Ce obţii dacă respecţi această regulă? Faptul că leadership-ul presupune coagularea unui grup şi menţinerea acestuia în scopul de a performa ne duce cu gândul că fiecare membru al grupului este susţinut de conducător să-şi manifeste potenţialul maxim posibil. Evitând laudele propriei persoane şi păstrându-ţi modestia vei pune bastonul de mareşal în raniţa fiecărui soldat. Ai conştientizat deja că angajaţii îţi multiplică comportamentul. Dovedeşte modestie. Fiind o pasăre rară, va fi cu atât mai admirată.

Ce obţii dacă nu respecţi această regulă? ”Dacă n-aş fi fost eu…!”, ”Noroc că am intervenit la timp!”,

”Eu i-am pregătit pe toţi ăştia!”… Subiectul principal al oricari propoziţii este EU! De la sine înţeles că NOI nu există iar VOI este folosit, eventual, pentru o muştruluială iute între două laude de sine. În concluzie, încrederea oamenilor din colectiv în abilitatea de a depista soluţii, de a le pune la lucru şi de a le verifica va sucomba sub lauda inabilă a leader-ului.

În cartea sa Good to Grate (2001), James C. Collins face referire la o cercetare făcută împreună cu echipa sa şi având ca subiect firme intrate în revista Fortune şi care timp de 15 ani au avut performanţe sub medie, urmaţi de alţi 15 ani cu performanţe peste media companiilor concurente. Au identificat 11 companii în acestă situaţie. Toate aceste 11 companii aveau un nou CEO. Şi au mai identificat ceva care a surprins literatura de specialitate: toţi aceşti noi leaderi erau lipsiţi de carismă. Se caracterizau prin modestie. Dincolo de binele propriu vedeau binele colectiv.

Brief:

1. Reuşitele că şi Nereuşitele sunt ale tuturor.

2. Spune Da iniţiativelor individuale.

3. Respectă-ţi promisiunile.

4. Nu bârfi.

5. Fii modest.

Alte 5 reguli din contractul cu tine însuţi în episodul următor.

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent