Intaririle pozitive. Inima care raspunde.

1
772

Tehnica pe care o vom pune in discutie in continuarea ascultarii si clarificarii este cea a intaririlor pozitive. Intariririle pozitive desemneaza scoaterea in evidenta a calitatilor interlocutorului nostu pentru a-l incuraja sa se recunoasca in actiunea pe care ne-o transmite.

Inainte de a transmite mesajul de intarire prin scoaterea la lumina a calitatilor interlocutorului e necesar sa cunoastem trebuintele ce-l guverneaza, motivatia si stima de sine a acestuia.

Voi vorbi putin despre stima de sine. Stima de sine este unitatea centrala a existentei noastre la care ne raportam, in ultima instanta, totul. La prima vedere acest lucru pare ciudat, dar oricare om doreste sa fie valoros. In ochii lui si ai celorlalti, oricare ar fi scopul sau, daca si-l realizeaza, se considera bun.

Cand sentimentul stimei de sine este lezat, are de suferit comunicarea. Cu cat comunicarea are de suferit mai mult, cu atat mai defectuos va decurge ea.

Pentru a reduce aceasta suferinta si a reusi sa comunicam eficient e bine sa retinem:

–         sentimentul stimei de sine depinde de reactiile celor din jur;

–         reactiile venite din partea celor cu care venim in contact se manifesta intotdeauna sub forma comunicarii;

–         orice comunicare poate contine o astfel de reactie;

Sentimentul stimei de sine reprezinta suportul supravietuirii noastre psihice. Cunoscand acest aspect, pe viitor vom fi mai atenti in a respecta sentimentul stimei de sine al celorlalti. Asemeni modului nostru firesc de a respira asa e necesar sa respectam valoarea fiecaruia, sa respectam stima de sine a fiecaruia.

A comunica eficient inseamna a nu desconsidera trebuintele celorlalti. Recunoasterea si acceptarea trebuintelor celorlalti va deveni pentru noi o a doua natura, lucru ce va avea rezultat o mai buna comunicare in cadrul unei discutii. Pentru o energie disponibila, trebuintele de baza precum, a respira, a dormi, a bea, a elimina, a te simti inteles, a face sex, e necesar sa fie satisfacute. Lipsa uneia din ele sau privarea de satisfacere a uneia sau mai multe nevoi de baza, din nenumarate motive creeaza de fiecare data un deficit.

De aceea nu vom forta o persoana epuizata la un moment dat, fie lipsita de somn, fie infometata, care are dureri de cap sau de stomac sa comunice cu noi cu orice pret. Energia si disponibilitatea este asigurata doar daca aceste trebuinte sunt satisfacute. Altfel partenerul nostru este permanent nefericit.

Atata timp cat un individ nu si-a asigurat o baza sigura, nu se poate preocupa de trebuintele urmatoare: supravietuire psihologica (siguranta si protectie, apartenenta la un grup, recunoasterea meritelor) si asa-numitele ,,teluri inalte” ale omului (autodepasire).

A comunica in mod eficient inseamna a-l motiva corect pe interlocutorul nostru.

Fiecare motiv izvoraste dintr-o nevoie, fiecare nevoie are drept scop satisfacerea ei. Orice conduita care a provocat acest motiv urmareste apoi sa determine individul spre realizarea scopului sau. Deci, motivez pe cineva, ajutandu-l sa isi satisfaca o trebuinta a sa. Pentru practica noastra curenta inseamna:

–         sa recunoastem cerintele altora;

–         sa consideram satisfacerea trebuintelor ca pe un scop;

–         sa ilustram cat mai sugestiv comportamentul pe care sa il conduca pe interlocutor spre scopul sau, respectiv sa descriem precis acest scop, incat singur sa adopte atitudinea care sa-l indrepte spre scop.

Odata ce ne sunt cunoscute trebuintele, motivatia si stima de sine a interlocutorului nostru, vom folosi cuvinte de imbarbatare, cuvinte ce reflecta calitatile pe care le-am gasit la acesta (ex: esti logic, esti curajos, esti familist, esti perseverant, esti hotarat…). Scoaterea in evidenta a acestor calitati ii da posibilitatea interlocutorului sa se vada intr-o noua pozitie. Mesajul capata un raspuns chiar din partea interlocutorului deoarece Sinele a interceptat mesajul de valorizare, a detectat trebuinta si motivatia acestuia.

Sa nu ne pripim sa evidentiem calitatile umane si sa le folosim in discutia cu interlocutorul nostru.

Aduc beneficii neasteptate in relatiile de zi cu zi!

Mult succes in parcurgerea pasilor spre o comunicare eficienta!

 

 

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

1 COMENTARIU