Fenomenul de agresivitate crescuta in trafic

0
785

6d1e5c49b492af74c789e86df6f68797_XL.jpg

S-a scris si probabil se va mai scrie mult despre fenomenul agresivitatii crescute in trafic. In ultimii 20 de ani, odata cu cresterea numarului de autovehicule angajate in trafic pe soselele Romaniei, s-a intensificat si fenomenul agresivitatii in trafic.

S-a scris mult despre acest subiect, dar poate ca nu destul. Toti il observam, iar pentru unii dintre noi a ajuns sa faca parte din rutina zilnica. Fiind o rezultanta a societatii tot mai agresive in care traim, agresivitatea in trafic a ajuns sa fie perceputa tot mai des ca ceva firesc. Ne miram tot mai putin atunci cand soferii „tasnesc” ca din pusca in clipa in care semaforul se face galben pentru ei, „maturand” in viteza trecerea de pietoni sau atunci cand „bolizii” soselelor „zboara” pe portiunile drepte de sosele urbane de parca ar fi pe pistele marilor curse auto.

Conform propunerii noului Cod Rutier, orice autovehicul care depaseste 200 km/h va fi considerat arma letala si, deci, pericol public, pedeapsa putand consta chiar si in privarea de libertate. Amenzile pentru nerespectarea vitezei legale vor creste semnificativ, permisul de conducere auto putand fi suspendat pe perioade cuprinse intre sase luni si doi ani in cazul soferilor violenti sau agresivi in trafic.

De asemenea, sunt prevazute amenzi cuprinse intre 300 si 700 lei, precum si puncte de penalizare, pentru adresarile jignitoare sau vulgare fata de ceilalti participanti la trafic, pentru injuraturi sau gesturile obscene. Desigur, vor fi penalizate de catre politie si alte comportamente considerate agresive (depasirile repetate, franarile bruste ostentative care blocheaza alte masini, flash-urile, claxonarile nejustificate, etc.).

Conform domnului profesor Corneliu Havarneanu, „… agresiunea (in trafic –n.A.) poate fi clasificata in mai multe categorii: agresiune fizica vs verbala, activa vs pasiva, directa vs indirecta, controlata constient vs involuntara, instrumentala vs emotionala (afectiva sau ostila)” (vezi „Evaluarea psihologica a conducatorilor auto”, 2011).

EDUCATIA IN TRAFIC

Pornind de la cele de mai sus, putem face constatarea ca la baza tuturor comportamentelor agresive in trafic sta lipsa de educatie. Scolile de soferi asigura insusirea cunostintelor tehnice de conducere a autovehiculelor, dar nu-i invata pe soferi normele de comportament civilizat in trafic. Ne punem in mod firesc intrebarea: Cine ar trebui sa se ocupe de educatia in trafic a soferilor? Parintii? Scoala? Societatea, prin institutiile sale?

Raspuns: Toate acestea la un loc, plus bunul simt al soferilor, dublat de spiritul autodidact al fiecaruia in parte, necesar in invatarea si preluarea comportamentelor pozitive, civilizate si de dorit a se intalni in trafic.

Nu este deloc un secret faptul ca suntem deficitari la capitolul educatie in trafic. Din pacate, se constientizeaza lucrul acesta mult prea putin, chiar daca in trafic se simte din plin lipsa de educatie a soferilor. Bineinteles ca nu putem generaliza, dar, din pacate, soferii agresivi in trafic, sub orice forma (fizic, verbal, direct sau indirect, etc.), reprezinta o pondere din ce in ce mai mare.

CAUZE ALE AGRESIVITATII IN TRAFIC

Conform profesorului Corneliu Havarneanu, „conducerea agresiva tine de stilul persoanei care conduce autovehiculul si nu are nicio legatura cu abilitatile (aptitudinile) pe care aceasta le poseda”.

Este extrem de dificil sa stabilim exact cauzele agresivitatii in trafic, dar, la o prima trecere in revista, se pot nominaliza cateva:

– Graba soferilor de a ajunge intr-un loc anumit sau la o intalnire;

– Starea de enervare in care se pot afla soferii, declansata inca dinaintea angajarii in trafic, din diverse motive;

– Starea de enervare in care se pot afla soferii, declansata ulterior angajarii in trafic, din diverse motive (de exemplu, ca rezultat al unei discutii contradictorii cu persoana din dreapta, aflarea unei vesti proaste prin telefonul mobil, etc. );

– Prezenta in trafic a unor soferi cu personalitate impulsiva, care sanctioneaza rapid si intr-un mod agresiv orice greseala cat de mica a celorlalti participanti la trafic;

– Prezenta in trafic a unor soferi cu personalitati elementare, carora traficul le ofera posibilitatea de a-si exercita puterea;

– Prezenta in trafic, in calitate de soferi, a unor persoane imature social, cu o structura de personalitate agresiva si care traiesc sau provin din medii saracacioase cultural, in care agresivitatea este des intalnita;

Stabilirea cat mai exacta si cat mai completa a cauzelor agresivitatii in trafic ar ajuta la construirea si redactarea unor strategii de combatere a acestui fenomen atat de periculos.

 

Autor: Simona Elena Chereches

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent