Facilitarea procesului de invatare la copii

0
581

b069b892c6725bd357423bc8f6c17d01_XL.jpg

Uneori, ca adulti, ne este dificil sa ne dam seama de diferentele care exista intre felul nostru de a percepe si intelege realitatea si felul in care o face un copil. Va rog in continuare sa reflectati un pic la ce inseamna a fi copil si cat de coplesitor poate fi uneori a fi expus atator feluri de informatie noua, fara a avea prea multa experienta in a invata. De multe ori, din pacate, sistemul de invatamant nu acorda destula atentie nevoilor si aptitudinilor fiecarui elev in parte. In acest fel, multi copii inzestrati cu inteligenta si aptitudini devin elevi mediocrii din cauza lipsei stimularii si atentiei de care au nevoie. Copiii au o abilitate naturala de a invata, iar noi, ca adulti, trebuie sa invatam sa identificam circumstantele in care copiii invata cel mai bine.

Vom vorbi in continuare despre felul in care invata copiii, dar si despre factorii care le inhiba invatarea si bunastarea mentala.

O serie de studii stiintifice au dovedit ca cei mici invata mult mai rapid atunci cand inteleg conceptele care stau la baza teoriilor. Copiii care sunt implicati in activitati, proiecte si observatii pe marginea subiectului care trebuie invatat au mai multe sanse sa retina lectia si sa isi mentina interesul pentru subiectul respectiv. Acordati copilului dumneavoastra. O parte din controlul asupra invatatului – in acest fel, el va invata cum sa isi dozeze timpul si resursele mai eficient si va deveni mai responsabil. Ajutati-va copilul sa isi stabileasca obiective care sa fie in acord cu aptitudinile si interesele sale. Nu insistati sa fie bun la o materie care nu-i place, s-ar putea sa obtineri rezultatul opus asteptarilor dumneavoastra.

Copiii cu o viata sedentara tind sa aiba rezultate mai proaste la invatatura. Incurajati-va copilul sa fie activ in pauza. Activitatea fizica imbunatateste memoria, concentrarea si calitatea procesarii informatiei. Plimbarile in natura afecteaza si ele intr-un mod pozitiv abilitatile copiilor de a invata.

Copiii anxiosi au si ei probleme la invatatura. Lor le este greu sa isi mentina concentrarea, le este greu sa inceapa o noua activitate si sunt usor de distras. Din cauza nivelului ridicat de stres, memoria de scurta durata are si ea de suferit. Cei care au totusi rezultate bune la invatatura, depun mult mai mult efort decat restul colegilor lor care obtin rezultate similare.

Conform ultimelor studii, s-a aratat ca ar fi o legatura intre varsta la care merge copilul la scoala si performanta sa academica. Copiii care sunt dati la scoala mai tarziu tind sa aiba rezultate mai bune, o incredere in sine sporita si o mai buna abilitate de a socializa cu colegii lor. Studiile arata ca exista o stransa legatura intre felul in care socializeaza un copil (cati prieteni are, cat de bine se intelege cu ei, implicarea sa intr-un grup) si rezultatele scolare bune. La scoala, este dezirabil ca invatatorii si profesorii sa dea activitati de grup, sa-i ajute pe copii la inlesnirea rolurilor pe care le vor ocupa in grupul respectiv si sa creeze circumstantele necesare functionarii grupului intr-o maniera armonioasa. Si ora la care se duc la scoala pare a fi importanta, studiile sugerand ca este mult mai bine pentru copii sa nu se scoale cu noaptea-n cap.

Un alt lucru care este ignorat mult prea des este faptul ca profesorii ar trebui sa ajute elevii sa faca legatura dintre lucrurile pe care le stiu deja si cele care urmeaza sa li se predea. Este foarte dificil ca cineva, fie el copil sau adult, sa memoreze, sa inteleaga si sa puna in practica ceva total necunoscut. De asemenea, este preferabil ca atat profesorii, la scoala, cat si parintii, acasa, sa-i ajute pe copii sa inteleaga lectiile si nu doar sa le memoreze automat, adica sa “toceasca”. Diferenta dinte cele doua este ca, daca ceva este inteles are mult mai multe sanse sa ramana in memoria de lunga durata, pe cand o lectie care a fost memorata automat va fi uitata la fel de repede. Profesorii sunt sfatuiti sa-i roage pe elevi sa explice conceptele predate cu cuvinte proprii, sa explice diferentele pe care le vad ei intre doua sau mai multe concepte, sau chiar sa faca o schema sau un desen (unde este cazul) a celor invatate.

Nu ignorati faptul ca un copil fericit, iubit, responsabilizat, cu ocupatii si interese diverse, caruia i se explica in loc sa i se interzica, si care are un nivel ridicat de toleranta in fata stresului, este un copil sanatos.

 

Autor: Anca Popa

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent