Dezvoltarea abilitatilor emotionale si sociale la prescolari

0
594

3119c7be2ab58173062c39c6b8c72ed7_XL.jpg

Motto:” Bunatatea din cuvinte creeaza incredere, bunatatea in gandire creeaza profunzime, bunatatea emotionala creeaza iubire” (Lao Tzu)

Cu totii ne-am dori o viata placuta, linistita, cu succese si impliniri. Astfel, perioada prescolara reprezinta o etapa semnificativa pentru constituirea bazelor activitatii psihice si a trasaturilor de personalitate ale copiilor. Pe masura ce ei cresc au din ce in ce mai multe oportunitati de a-si dezvolta comportamentul. De aceea pe langa abilitatile intelectuale care sunt foarte importante, emotiile sunt o sursa de informatii esentiale pentru supravietuire. Ele circumscriu acele experiente psihice complexe ce amprenteaza multidimensional functionarea unei persoane.

Ceea ce numim noi emotie este de fapt combinatia mai multor modificari survenite la nivel subiectiv, cognitiv (de gandire), biologic si comportamental. Astfel, procesele cognitive cum ar fi perceptia, gandirea, memoria sunt implicate in mod direct in declansarea si intretinerea emotiilor.

Cei ce poseda capacitati emotionale bine dezvoltate, au mai multe sanse de a fi eficienti si multumiti in viata, deoarece isi pot controla abilitatile mintale ce le sustin productivitatea (acestia au mai bine dezvoltata inteligenta emotionalǎ). In schimb, cei cu putine resurse de control emotional sunt expusi la nenumarate conflicte interne, ajungand astfel, sa-si submineze propriul potential.

Pentru adaptarea sociala si mentinerea sanatatii mentale, copiii trebuie sa invete sa recunoasca ce simt ca sa poata vorbi despre emotia pe care o au, sa invete cum sa faca o disociere intre sentimentele interne si exprimarea externa si nu in ultimul rand sa invete sa identifice emotia unei persoane din expresia ei exterioara.

Odata cu cresterea, conversatiile despre emotii intre parinti si copii cresc in frecventa. Daca in primii ani de viata discutiile se refera doar la emotiile copiilor, treptat parintii vor aduce in discutie si pe cele ale altor persoane astfel, numarul si varietatea emotiilor creste pe masura ce copilul se dezvolta.

Frecventa cu care copiii au fost implicati in limbajul emotional are influenta pe termen lung, favorizand dezvoltarea unor abilitati legate de intelegerea emotiilor. Atragerea atentiei copiilor la aspectele particulare ale comportamentului uman face posibila dezvoltarea unei sensibilitati fata de diversele expresii emotionale, cunostintele despre cauzele si consecintele comportamentului emotional fiind mult mai bogate. Prin urmare, atentia acordata laturii emotionale poate contribui in mod major la dezvoltarea armonioasa a copilului, favorizand in felul acesta realizarea unei mai bune adaptari sociale.

Sa nu uitam ca inteligenta emotionala din viata adulta isi are originea in dezvoltarea abilitatilor emotionale si sociale inca din perioada prescolara care este perioada de achizitii fundamentale in plan emotional, social si cognitiv. Asadar, inteligenta emotionala poate fi educata si dezvoltata inca de la varsta copilariei de catre parinti si de catre persoanele importante din jurul copilului atat intr-o maniera explicita (includerea copilului in programe de dezvoltare a inteligentei emotionale, transmiterea de catre parinte a unor principii si valori) cat si implicita (copilul preia modul in care membrii familiei si alte persoane din jur gestioneaza situatiile dificile). Asadar, trebuie sa invatam copiii cum sa faca fata sentimentelor pe care le traiesc pentru a si le exprima in moduri care nu fac rau altora.

 

BIBLIOGRAFIE

Baban, A., (2001), Consiliere educationala – Ghid metodologic pentru orele de dirigentie si consiliere, Imprimeria Ardealul, Cluj-Napoca

Vernon, A. (2006), Dezvoltarea inteligentei emotionale- Educatie rational emotiva si comportamentala, Editura ASCR, Cluj-Napoca

 

Autor: Mihaela Iordache

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent