Cunostinte care contribuie la dezvoltarea abilitatii de a citi cuvinte 4.39/5 (49)
4.39/549

0
6739

Cititul este o abilitate importanta, ce implica coordonarea unei multitudini de strategii si cunostinte. Inca de la varsta prescolara pot fi constatate semne ce pot indica o eventuala predispozitie la dislexie. Aceste repere sunt:

-Intarziere in dezvoltarea vorbirii ( debutul vorbirii se realizeaza mai tarziu, vocabular redus si o capacitate de exprimare inferioara varstei cronologice);

-Dislalie prelungita, greu corigibila (nu emite corect suntelele, omite, substituie sau inverseaza sunte  sau silabe);

-Dificultate in intelegerea vorbirii (intelege gresit ce i se spune, nu asculta cu placere povesti, nu se conformeaza regulilor unui joc, doarece nu le intelege);

-Tulburari ale perceptiei auditive(deosebirea sunetelor ii creeaza probleme, spune cuvinte fara sens, repetarea unor cuvinte grele este inexacta, nu sesizeaza prezenta unui sunet intr-un cuvant, are probleme in despartirea unui cuvant in sunetele componente);

-Tulburari ale orientarii in spatiu (confunda directiile stanga-dreapta, simtul directiei este nesigur, se orienteaza greu in pagina caietului sau a cartii);

-Tulburari ale memoriei auditive (memoreaza greu, invata cu dificultate cuvinte  noi, nu invata cu placere poezii si cantece);

-Tulburari ale atentiei (capacitate redusa de concentrare a atentiei, oboseste usor);

-Tulburari de seriere (are probleme de asezare in ordine, invata greu ordinea zilelor saptamanii, a anotimpurilor, ordinea numerelor);

-Tulburarea capacitatii de diferentiere vizuala (nu observa diferenta dintre doua obiecte, isi incalta pantofii  invers, nu observa diferenta dintre doua imagini);

Astfel, inca din anii prescolaritatii, copii trebuie ajutati sa dobandeasca cunostinte de baza, precum faptul ca pe o pagina citim dinspre stanga spre dreapta si ca intre cuvinte exista spatii.

Cateva sugestii simple pentru a-i ajuta pe copii in dobandirea preachizitiilor citirii sunt:

–          Participarea activa a copilului (necititor) la lecturarea unei povesti. I se prezinta cartea si i se cere sa arate inceputul povestii si sfarsitul acesteia. Copilul ar trebui sa indice inspre text nu inspre imagini.

–            Regulile despre directia citirii  pot fi consolidate cu ajutorul intrebarilor : “ De unde incep sa citesc?”,” Unde citesc apoi?”. Copii sunt indrumati sa indice coltul stanga –sus, miscarea de la stanga spre dreapta si apoi o curba de intoarcere la stanga.

–          Cunostintele despre litere pot fi  actualizate prin intrebarea :”Gaseste-mi o litera mare/mica precum aceasta!”

Modul in care copiii constientizeaza conventiile textului scris la inceputul scolii prezice abilitatile ulterioare de citire si de abilitati lingvistice primare. Frecventa  cu care copii de 4-6 ani citesc impreuna cu parintii este legata de cunostintele pe care copiii le detin despre conventiile textului tiparit.

Achizitionarea cititului poate dura multi ani, iar pentru unii poate implica un efort considerabil. In cazul unui copil care inca nu stie citi, cunoasterea alfabetului este un bun predictor pentru succesul viitor in domeniul cititului. Cunostintele despre numele literelor poate influenta in mod direct achizitia abilitatii de citire a cuvintelor, pentru ca majoritatea literelor au denumiri care contin sunete ce pot fi folosite pentru a relationa ortografia unui cuvant cu pronuntarea acestuia. De exemplu, litera M continte sunetul cu care incep cuvinte precum “mare “si “masa”, iar litera B contine sunetul cu care incep cuvintele “ balon”  si “barca”.

Puternic relationata cu dezvoltarea abilitatii de a citi si ortografia cuvinte este si constientizarea fonologica. Aceasta se refera la abilitatea de identificare si de manipulare a structurilor fonemice ale cuvintelor. Dezvoltarea constiintei fonologice (antrenamentul perceptiei sunetelor, silabelor, cuvintelor) poate facilita achizitia cititului. Pentru a deprinde scrierea alfabetica (specifica limbii romane), copilul trebuie sa inteleaga ca fiecare cuvant rostit este alcatuit din sunete . Datorita constientizarii acestui fapt, copilul intelege codul alfabetului care-i  permite sa raporteze versiunea orala a cuvantului la versiunea lui scrisa.

Pentru a citi un cuvant, copilul trebuie sa decodifice semnele grafice (literele) si sa realizeze o sinteza a sunetelor acelui cuvant. Aceste activitati se produc  in mod constient si cu o oarecare lentoare la inceput, deoarece ii solicita copilului o activitate voluntara si concentrarea atentiei.

Dezvoltarea abilitatilor copilului de a manipula unitatile discrete ale limbii si de a efectua operatii cu ele (recunoastere, identificare, eliminare, adaugare, segmentare, amestecare) ii asigura copilului un acces mai rapid la mecanismele de scris-citit.

Competentele fonologice la copii prescolari si scolari mici se pot antrena prin diverse sarcini cum ar fi:

-sa numere sunetele din cuvinte;

-sa identifice din cuvintele date pe cele care au sunetul initial comun (de exemplu, ban, balon, para, borcan);

– sa constientizeze sunetul dat prin analiza cuvantului . De exemplu, sa identifice prezenta sunetului S la nivelul cuvantului “frumos” .In acest caz, sunetul S se gaseste la sfarsitul cuvantului.

– sa uneasca cateva sunete pentru a forma un cuvant (/v/+/a/+/p/+/o/+/r/= vapor);

-sa desparta cuvinte alcatuite din cateva foneme (  casa = /c/+/a/+/s/+/a/);

-sa elimine sunete in cuvinte (Spune “ tren” fara R=ren, spune “sare” fara E= sar);

– sa inverseze sunetele cuvantului dat (exemplu : Spune sunetele cuvantului “ mare” invers);

-sa desparta corespunzator in silabe cuvinte;

– sa recunoasca cuvantul nepotrivit dintr-o serie ( exemplu:  lup, leu, masina);

-sa constientizeze rima (exemplu: Ce rimeaza cu “tractor”? Copilul identifica cu ajutor imagistic sau nu cuvinte care rimeaza : topor, cotor, covor, picior.);

-sa  identifice numarul de cuvinte dintr-o propozitie;

-sa alcatuiasca propozitii ale caror cuvinte incep cu acelasi sunet (exemplu: “ Ana are alune”, “Mihai  mananca mere”)

– sa inlocuiasca  un fonem  cu un altul pentru a forma un cuvânt nou (exemplu : Daca inlocuim in  cuvantul “sar” pe S cu C , ce cuvant obtinem?)

Antrenarea constientizarii fonologice timpurii  duce la o mai buna dezvoltare a abilitatii de a citi cuvinte. Influenta constientizarii fonologice vizeaza alfabetizarea, nu performanta scolara sau invatarea in general.

Abilitatile fonologice dobandite in perioada prescolara sunt predictori importanti asupra performantelor in achizitionarea cititului, de aceea exersarea acestor abilitati inaintea debutului  formal al invatarii  ii asigura copilului un acces facil in achizitionarea cititului.

 

Bibliografie:

1.       Kate Cain, Abilitatea de a citi, editura ASCR, Cluj-Napoca , 2012;

2.       Eva Bartok, Joc bucurie ochi stralucitori, Culegere de jocuri de dezvoltare a abilitatilor pentru copiio dislexici si cei predispusi la dislexie, Targu-Mures, 2011

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent