Cum alegi cursul potrivit?

0
722

In viata apar momente de criza cand nu ne putem descurca cu resursele pe care le avem sau cele pe care le constientizam. Sau apare un moment cand vrem … mai mult. Si atunci apare necesitatea dobandirii unor noi resurse. Cursurile si workhop-urile sunt surse excelente de dezvoltare personala, dar la fel ca in orice domeniu, cateva informatii privind alegerea cursului sau workhsop-ului potrivit pot face diferenta intre satisfactie si dezvoltare, pe de o parte, si frustrare pentru banii aruncati si pentru timpul pierdut, de cealalta parte.

Randurile de mai jos reprezinta ceea ce am invatat in decursul a cinci ani in care am participat la numeroase cursuri si workshop-uri.
 
Voi aborda, din perspectiva participantului, trei dintre factorii care genereaza succesul unui curs:
 
1. dorinta de schimbare a participantului (sau dorinta de dezvoltare, de vindecare – cunoscuta si sub numele de placebo);
 2. tehnicile si conceptele folosite;
 3. personalitatea celui care conduce cursul (trainer, animator, coach, terapeut).
 
Unii sustin ca proportia acestor factori in reusita cursului este: 30% dorinta de schimbare, 40% personalitatea celui care conduce cursul si 30% tehnicile folosite. Insa cred ca pentru fiecare persoana si curs, aceste procente variaza substantial.
 
In ceea ce priveste dorinta de schimbare a participantului, cred ca un potential participant ar putea beneficia mult dandu-si raspuns la urmatoarele intrebari:
 
– In ce domeniu din viata mea am nevoie de mai multe resurse?
 – In mod concret, ce vreau sa schimb la viata pe care o duc?
 – Pe langa obiectivul principal, care sunt obiectivele secundare (networking, relaxare, curiozitate)?
 – Poate acest curs sa raspunda asteptarilor mele?
 
In ceea ce priveste cel de-al doilea factor – tehnicile folosite – in ultima vreme (adica in ultimii 30 de ani) au aparut foarte multe metode, unele care functioneaza, altele care nu functioneaza; unele mai verificate stiintific, altele mai putin verificate stiintific.
 
Cred ca singura modalitate pentru un potential participant de a gasi tehnica optima pentru el este sa caute informatii in legatura cu obiectivele si agenda evenimentului, atat la furnizorul cursului, cat si obtinand date de la cei care critica metoda sau conceptele pe care se bazeaza cursul. Exista cateva site-uri care ofera informatii asupra multor metode si abordari, unul dintre site-uri este www.skepdic.com, un dictionar online in care puteti gasi evaluari realiste ale sustinerilor uneori exagerate ale celor care propun respectivele metode si concepte.
 
Spre exemplu, un potential participant care ar fi interesat de un curs despre “legea atractiei” ar putea gasi cautand pe skepdic.com ca legea atractiei este eronata cel putin dintr-un punct de vedere: o minte credula nu atrage alta minte credula, ci atrage “sarlatani cu zambete largi si multe promisiuni”:

http://www.skepdic.com/lawofattraction.html.
 
Aflarea informatiilor de pe internet nu este insa ceea ce as propune unui potential participant cand este vorba de al treilea factor, anume personalitatea celui responsabil de conducerea cursului (trainer, coach, terapeut, etc.).
 
O persoana care doreste sa vanda cursuri de dezvoltare personala nu are decat sa se uite prin cartea lui Cialdini despre influenta sau sa citeasca putine randuri despre branding personal si va putea etala in mod impecabil referinte, CV si testimoniale, incat sa dea impresia ca este o autoritate in domeniul sau (de altfel, si eu incerc sa fac acelasi lucru pe site-ul meu www.7relatii.ro).
 
Astfel, poate ca informatiile obtinute prin intermediul internetului sunt intr-adevar necesare, dar nu suficiente si pot fi inselatoare. Ceea ce as propune unui potential participant ar fi ca, in masura posibilului, sa incerce sa intalneasca in persoana acel trainer, chiar daca numai pentru 10 minute. Ca fiinte umane, posedam abilitati pentru detectia comportametului simulat care intra in functiune atunci cand evaluam pe cineva. Si o intalnire de zece minute cu cineva ar trebui sa poata spune mai multe despre acea persoana decat multe pagini de internet, nu trebuie sa fii psiholog ca sa iti dai seama cand cineva incearca sa vanda o imagine. Unul din lucrurile la care sunt de obicei atent este discursul acelui trainer. De exemplu, daca vorbeste despre lucruri vagi (cum ar fi fericirea sau succesul financiar), fara sa le defineasca in mod clar, stiu ca vorbeste “din carti” sau pentru a spune participantilor ceea ce ei vor sa auda si voi fugi cat mai rapid si cat mai departe.
 
Luarea in considerare a acestor trei factori in alegerea unui curs nu are drept consecinta numai participarea la un curs potrivit, ci si o implicare mai activa in curs cu un grad ridicat de constientizare si la sfarsitul cursului, beneficiul va consta in multa satisfactie pentru alegerea facuta.

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent