Conflictul la locul de munca, intre teorie si practica, principalele repere terminologice

0
936

 

    De cele mai multe ori in viata de zi cu zi avem sau intampinam cu totii conflicte, atat acasa pe strada cat si la locul de munca. Conflictul de pe strada uneori ii acordam atentie alteori pur si simplu il ignoram si mergem mai departe, conflictul care izbucneste in familie de cele mai multe ori si normal este sa se rezolve in familie, acest tip de conflict familial implica de cele mai multe ori partea emotionala , dar conflictul la locul de munca cum il abordam, cum il solutionam, sau pur si simplu ce este conflictul la locul de munca, din ce cauza apare conflictul la locul de munca? Care sunt factorii implicati? Cine este de vina in acest caz? Aceste raspunsuri le vom afla in randurile de mai jos. Inainte de a fi integrat in limbajul filosofic sau stiintific, trebuie sa definim ce este conflictul, astfel definitiile si interpretarile notiunii in cauza se distribuie pe doua axe:

  • axa  extins-restrans;
  • axa pozitiv-negativ;

 In  primul rand, unii autori dau  termenul de conflict in  sens  extins, folosindu-l pentru

desemnarea oricarei diferente, opozitii, neintelegeri, subintelegeri etc., iar altii il folosesc in sens restrans, asociindu-l exclusiv cu atributul violentei, explozivitatii. In  al doilea rand, de asemenea, unii autori confera conflictului un rol exclusiv pozitiv, altii unul negativ, distructiv. In dictionarele lingvistice nu intalnim o abordare speciala pentru introducerea unor criterii riguroase de diferentiere si delimitarea termenului de conflict. Iata, de pilda, acceptiunea pe care o dau termenului conflict doua dictionare ale limbii romane: Mic Dictionar Enciclopedic (1978) si Dictionar Enciclopedic Ilustrat (1999): „neantelegere, ciocnire de interese, dezacord, antagonism, cearta, discutie (violenta)”.  In Dictionarul Grand Larousse (vol. III, 1990), in dreptul cuvantului „conflict” gasim:

        1) „lupta, armata, batalie intre doua sau mai multe puteri”;

        2) „opozitie violenta de sentimente, de opinii”;

        3) „situatie care opune doua tipuri de jurisdictie”;

        4) „expresie a exigentelor interne ireconciliabile”;

        5) „conflict colectiv de munca”.

    In  Dictionarul Webster (1986) prezinta, de asemenea, mai multe sensuri pe care le acopera termenul de conflict si anume:

       1)” bataie sau lupta, indeosebi de durata, razboi”;

       2) „dezacord sau opozitie acuta de idei, interese, cearta, etc”;

       3) „tulburare emotionala si psihica”;

       4) „coliziunea unor corpuri aflate in miscare”.

Noi consideram ca, din punct de vedere stiintific, in definirea conflictului la nivel uman, trebuie se ne ghidam dupa cinci cordonate principale:

  • semantica;
  • psihologica;
  • sociala ;
  • dinamica ;
  • instrumentala ;

Coordonata semantica– se refera la:  la stabilirea originii etimologice a termenului, la identificarea si specificarea functiilor sale designativconotative. Etimologic, cuvantul conflict provine din latinescul „conflictus”, participiu substantivat al verbului confligo, care desemna faptul de „a se lupta”, „a se bate intre ei”, „ciocnire”, „soc”, „lupta impotriva cuiva”. Asadar, din perspectiva semantica; notiunea de conflict are o sfera larga de cuprindere, incluzand nu un singur „element” sau  „ fenomen”, ci mai multe, de esenta diferita.    

Coordonata psihologicaevidentiaza trasaturile diferentiale si definitorii ale conflictului si structura sa interna. Trasaturile esentiale ce diferentiaza conflictul de fenomenele mentionate mai sus sunt urmatoarele:

      a) constientizarea  pe de o parte sau de ambele parti implicate a incompatibilitatii „elementelor” care le opun;

      b) prezenta intentiei cel putin la una din parti de a aduce atingere sau de a leza fizic, psihic, profesional sau social cealalta parte;

     c) existenta si resimtirea de catre partile implicate a unei tensiuni aversive;

     d) prezenta actiunii (verbale sau fizice) de finalizare a intentiei si de obtinere a victoriei;

     e) diversitatea sferelor: nivelurilor psihice si sociale de aparitie si manifestare.

Surse bibliografice:

       Avram, E., Carry, L., Cooper (coord) – Psihologie organizational- manageriala. Tedinte actuale- Editura Polirom, 2008;

     Constantin, A., S., – Conflictul interpersonal, prevenire, rezolvare sidiminuarea efectelor– Editura Polirom, 2004;

     Coros, M., – Tehnici de vanzare eficiente– Editura Polirom, Bucuresti, 2008;

      Dagot, L., – Experimente de psihologie organizationala– Editura Polirom, 2007;

     Golu, M., – Conflicte si negocieri in organizatii – Curs Universitar, Facultatea de Sociologie – Psihologie, Universitatea Spiru Haret,              Masterat M.O.R.U;

      Militaru, Ghe., -Managementul productiei operatiunilor– Editura Polirom, Bucuresti,2008;

      Miege, B., –Informatie si comunicare– Editura Polirom, 2008;

      Panisoara, G., –Integrarea in organizatii, pasi spre un management desucces-Editura Polirom, 2006;

     Tunosiu, T., –Contractul colectiv de munca unic la nivel national peanii 2007 – 2010, Editura Monitorul Oficial, Bucuresti, 2008;

      *** Codul muncii, actualizat prin OUH, nr.148 din 13.11.2008, Editura Metor Press, Bucuresti,2008;       

     www.garbo.ro;

     www.training.com.ro;

     www.banisiafaceri.ro;

     www.avocatnet.ro;

     www.cariere.ele.ro;

     www.psihologia.business-edu.ro;

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent