Comunicam eficient cu pacientul? 5/5 (1)
5/51

0
589

              Sintagma  “comunicare eficientă”  este auzită tot mai des in rândul lumii. Pentru nenumărate domenii de activitate și profesii ( comunicare,  vânzări,  marketing,  asigurări, relații publice, etc.) , comunicarea eficientă reprezintă piatra de temelie, dogma fundamentală. De fapt, majoritatea domeniilor în care se dorește prosperitate și creștere,  au ca element de bază o bună comunicare. Termeni precum “claritatea transmiterii mesajului și întelegerea lui”,  “stabilirea unor obiective ale comunicării” ,“limbaj non-verbal”, “feed-back” , ș.a. fac obiectul unor strategii de “bună comunicare” și se regăsesc bine creionați în sute de cărți, articole sau  cursuri. Dar ce facem atunci când viața e mai mult decat o serie de strategii standardizate, aplicate pentru a obține un rezultat numai bun de șablonat? Sună totul atât de mecanic încât avem impresia că trăim printre roboți. Realitatea e că trăim printre roboți, dar între roboți sunt și oameni. Și ce facem atunci când trebuie să relaționăm cu aproapele nostru?

                Empatie – un termen atât de frumos și usor. Parcă și pronunțarea lui ne dă o stare de bine. Ce este empatia?  Este capacitatea de a ne conecta la universul emoțiilor celuilalt. Iar dacă prin “comunicare eficientă” înțelegem acest lucru, atunci cu siguranță aceasta este modalitatea de relaționare cu cei din jur.

                Pacientul oncologic trebuie susținut cu multă , multă empatie deoarece universul emoțiilor lui este mult mai pregnant și mult mai afectat. Teama, neliniștea, suferința, tristețea  sau anxietatea sunt doar câteva din paleta de emoții negative care-i domină sufletul, mintea și viața.

                Se spune că cele mai complexe probleme se rezolvă prin cele mai simpliste metode. Spre exemplu în procesul de “empatizare” nici măcar nu e nevoie să folosim cuvinte. Este aproape suficient să ascultam activ, să zâmbim, să fim prezenți. Pacientul percepe aceste acțiuni ale noastre și începe să se simtă mai bine iar pe lângă încrederea care o capătă în noi și în relația noastră cu el, putem nădăjdui că am “plantat” și un “sâmbure” de încredere de sine în sufletul său; încredere și speranța că totul va fi bine și că la orizonturi se zărește vindecarea.

                Desigur că este nevoie de un demers terapeutic și medical mai îdelungat și mai aprofundat pentru efecte vizibile asupra procesului de vindecare, însă calitatea vieții pacientului este strâns legată de calitatea relației terapeutice și calitatea relației medic-pacient iar acestea două  este obligatoriu să se făurească încă de la bun inceput.

                Auzim deseori expresia “un zâmbet face cat o mie de cuvinte” , dar oare de ce? Ce înseamnă cu adevarat aceast lucru ? Aici, una dintre explicații și cea mai bună ar fi cea științifică: zâmbetul reduce nivelul de cortizol, dopamină și adrenalină din organism, hormoni inductori de stres și crește nivelul de hormoni numiți endorfine, responsabili de starea de bine fiind numite și “moleculele fericirii”.

                  Vedem așadar că ne-a înzestrat Creatorul cu acest  “remediu” împotriva problemelor de sănătate. Toți îl avem la dispoziție și toti avem nevoie de el, din păcate însă nu toți îl folosim atat de mult pe cât ar fi nevoie.

Pacienții oncologici au nevoie permanentă de leacul numit “empatie”. Realitatea este atât de evidentă : prin simpla ei existență, o relație armonioasă între pacient și specialist are efecte tămăduitoare iar la baza acestei relații stă o comunicare eficientă.

                 Haideți să fim în egală măsură atât specialiști cât și oameni !

 

 

“O vorbă bună, o privire blândă, un zâmbet plăcut pot face minuni și realiza miracole.”

                                    William Hazlitt.

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent