Cine sunt eu? – exercitii de autocunoastere 5/5 (1)
5/51

0
1503

e9c1f51a97744aa713c8967fc1a2c65b_XL.jpg

„A cunoaste pe altii este o mare stiinta, dar cunoasterea de sine este suprema stiinta” (Lao Dzi)

Conceptul de autocunoastere se refera la procesul de explorare si structurare a propriilor caracteristici (ca, de exemplu, abilitati, emotii, motivatii, atitudini, credinte, etc.) in urma caruia rezulta imaginea de sine a persoanei. Este important sa ne cunoastem pe noi insine si sa ne acceptam asa cum suntem.

Pentru a ne adapta la mediul in care traim si pentru a ne mentine la un nivel optim din punct de vedere mental si emotional trebuie sa intelegem cateva principii de viata, asa cum imi place sa le numesc. Desigur, nu o sa scriu decalogul rationalitatii – care ar fi important de retinut –, insa mentionarea unor aspecte referitoare la dezvoltarea personala sunt utile atat pentru cadrele didactice, cat si pentru parinti si elevi, intrucat familia si scoala sunt reprezentative in viata elevilor.

Fiecare persoana este valoroasa in sine, conform teoriei psihologiei umaniste. Pentru unii elevi este dificil sa nu se catalogheze in functie de performantele scolare, sa se accepte neconditionat indiferent de circumstante si sa gandeasca pozitiv chiar daca rezultatele expectate apar dupa o perioada mai lunga de timp. Ca sa se simta iubit, acceptat, apreciat si respectat un elev nu trebuie sa fie conditionat de performantele scolare sau de alta natura. Cu regret afirm insa ca, de multe ori, am observat acest lucru. Unii elevi sunt etichetati sau catalogati ca fiind intr-un anume fel. In acest sens, imi permit sa fac o precizare: acceptam persoana, chiar daca nu acceptam comportamentul acesteia. Desigur, nu toti elevii sunt la fel, fiecare este unic iar noi avem oportunitatea de a accepta si respecta diferentele individuale, de a fi empatici. Trebuie sa ne gandim la faptul ca avem in mainile noastre vieti pe care le putem modela intr-un mod negativ sau pozitiv! Intentionat sau neintentionat, elevilor le transmitem in mod indirect/direct felul in care ii percepem si, datorita acestei perceptii, asa tindem sa ne si comportam, astfel ca in mintea lor se contureaza treptat imaginea de sine.

In continuare, voi prezenta concluziile unei activitati de autocunoastere in randul elevilor din ciclul gimnazial, clasele V-VIII (aproximativ 100 elevi) care au completat fisa de lucru „Cine sunt eu?”.

Persoanele cele mai importante din viata lor si cele pe care le admira cel mai mult sunt, de obicei: parintii, rudele, profesorii, prietenii, colegii, vedetele. Trei elevi au raspuns ca Dumnezeu este cel mai important pentru ei. Majoritatea se simt mandri datorita performantelor scolare, sportive, muzicale, calitatilor personale si faptelor bune. Ca hobby-uri au notat: sportul, calatoriile, cititul, muzica, desenul, internetul, televizorul, prietenii. Elevii afirma ca cele mai bune lucruri facute de ei sunt reprezentate de comportamentele lor pozitive si de atingerea unor performante scolare sau extrascolare. Ceea ce isi doresc sunt rezultate mai bune la invatatura, anumite lucruri materiale, sa devina ceva/cineva in viata. Elevii constientizeaza ca pot sa-si imbunatateasca relatiile cu cei din jur si sa-si schimbe atitudinile indezirabile. La afirmatia „mi-ar placea sa devin”, raspunsurile au fost diverse. Baietii au dat raspunsuri ca: om de stiinta, politist, fotbalist, cantaret, sofer, informatician, pictor, arhitect, preot, pilot, etc., iar fetele: educatoare, invatatoare, profesoara, psiholog, medic, arhitect, reporter, avocat, jurnalist, asistenta, politista, judecatoare, fotomodel, cantareata, actrita, vanzatoare, etc. Elevii isi propun sa invete/sa citeasca mai mult, sa urmeze liceul/facultatea, sa isi indeplineasca unele dorinte si sa adopte comportamente prosociale.

Contextele familial si scolar au o influenta majora in dezvoltarea personala a elevilor. Mai amintim anturajul si mass-media care, de asemenea, isi lasa amprenta in viata acestora. Ei recepteaza cu usurinta informatiile si adopta comportamentele pe care le observa. De aceea, este important ca familia si scoala sa fie medii in care elevii sa isi contureze realist imaginea despre propria persoana, sa fie apreciati si incurajati in adoptarea comportamentelor adaptative.

Sa nu uitam ca „fiecare copil pe care-l instruim, este un OM pe care-l castigam” (Victor Hugo).

 

Bibliografie

Baban, Adriana, (2003), „Consiliere Educationala – ghid metodologic pentru orele de dirigentie si consiliere”, Editura PSINET, Cluj-Napoca

 

Autor: Ionela Muthi

>>> Te invităm să evaluezi acest articol:

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent

Deloc Nu prea Asa si asa Este ok Excelent